Тема: Вступ. Основна мета та завдання курсу. Загальна характеристика українських земель упродовж ІХ – XІV століть. Роль особи в історії.
Кожне покоління, кожна нація пишається своїми видатними людьми!
Постійною є цікавість учнів до видатних людей минувшини. Це пояснюється не лише привабливістю біографічного матеріалу конкретних осіб, але і тим, що крізь призму їхнього життя можна розкрити усю розмаїтість реальних історичних обставин, краще зрозуміти ті умови, в контексті котрих вони діяли. Окрім того, знайомство школярів з життєписами видатних діячів не тільки розважає, а й змушує задуматись над сутністю влади, величчю, внутрішніми переживаннями, місцем можновладців і простих людей в оточуючому світі, над їхніми обов’язками, ступенем особистої свободи.
Факультатив «Видатні постаті України» допоможе учням краще зрозуміти й усвідомити проблеми української історії впродовж тисячоліття. Як писав М. Грушевський: «Уся надія в нас, вся сила в народі», маючи на увазі українську еліту, яка кермує народом у його визвольних змаганнях за кращу долю. Ознайомившись з думками й помислами тих осіб, які визначали українську політику в різні епохи, учні зможуть краще збагнути й осягнути перебіг історичних подій, причини наших перемог і поразок.
Факультатив «Видатні постаті України» не дає остаточних відповідей, але відкриває шлях для формулювання подальших питань та проведення власних досліджень, стимулює критичне мислення, розвиває навички висловлювання особистих суджень.
Мета курсу – формувати в учнів основи наукового розуміння розвитку історичного процесу та місця, ролі і впливу особистості на його перебіг.
Кожна особа в межах факультативу розкривається через сукупність:
1) біографічних відомостей на тлі історичного процесу;
2) уривків із джерел, творів, думок, виступів тощо, які її характеризують;
3) великої кількості оцінок (часто протилежних) її життя, діяльності та ролі в історії.
Такий підхід дає учням більше можливостей аналізувати, порівнювати, зіставляти, робити власні висновки.
У пропонованому факультативі представлені біографії загальновідомих постатей України — державних, громадських, культурних, наукових, церковних діячів. Учням пропонується подивитися на історичну постать «із середини» — очима її сучасників, та «ззовні» — очима фахівців, політиків, діячів культури, журналістів нашого часу.
Вибираючи біографії історичних постатей, маємо завжди пам'ятати про об'єктивність критеріїв: у яких конкретно-історичних умовах діяла та чи інша людина, що вона зробила для прогресу суспільства, для утвердження духовних і матеріальних загальнолюдських цінностей.
Київські та Галицько-Волинські князі
08.09.2020
Тема: Київський князь Кий - історична особа, що дала своє ім'я древній столиці, започаткувала витоки нашої державності. Кий на сторінках літописів.
Завдання:
Перегляньте навчальне відео: Три брати Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь.
Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Київський князь Кий"
Складіть пазл: Легендарний князь Кий
08.09.2020
Завдання:
Перегляньте навчальне відео: Три брати Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь.
Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Київський князь Кий"
Складіть пазл: Легендарний князь Кий
Складіть пазл: Легендарний князь Кий
Тема: Князь Аскольд - легендарний діяч Київської держави ІХ століття. Похід на Візантію 860 р., який провістив про вихід Русі на арену світової політики. Перше хрещення Русі. Загибель Аскольда. Аскольдова могила.
Завдання:
Перегляньте навчальне відео: Із грязі в князі: Аскольд, Дір і Олег.
Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Київські князі Аскольд та Дір"
Складіть пазл: Князі Аскольд та ДірВідгадайте ребуси:
Тема: «Віщий» Олег. Місце і роль Київської Русі в Європі. Суперечливі свідчення літописців про походження князя Олега. Особисті якості київського князя. Зовнішньополітична діяльність: походи на Константинополь, війни зі скандинавами, уграми, хозарами, північними племенами. Загадкові обставини смерті Олега. Олег у легендах і художній літературі.
Завдання:
Перегляньте навчальне відео: Із грязі в князі: Аскольд, Дір і Олег.
Перегляньте навчальну презентацію:"Князь Олег Віщий"
Додаткова інформація: ВІЩИЙ ОЛЕГ – КНЯЗЬ ЧИ ВОЄВОДА?Складіть пазл: Князь Олег Віщий
06-13.10.2020
Тема: Роль князя Ігоря в становленні Київської держави. Ігор — фактичний засновник династії Рюриковичів. Роль князя Ігоря у зміцненні Київської Русі, Візантійські джерела про відносини Візантії й Русі. Походи князя Ігоря на Візантію і на Кавказ. Особисті якості Ігоря. Протилежні оцінки особистості Ігоря.
Завдання:
Перегляньте навчальне відео: Походи Ігоря, погости Ольги і війни Святослава.
Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Князь Ігор"
Складіть пазли:
Відгадайте ребуси:
Тема: Княгиня Ольга — «наймудріша серед усіх людей». Загадки біографії київської княгині. Де і коли хрестилася Ольга. Значення проведених нею реформ. Зовнішня політика правительки. Два візити Ольги в Константинополь. Контакти княгині на Заході з Отгоном І. Оцінювання істориками діяльності княгині Ольги.
Завдання:
Перегляньте навчальне відео: Походи Ігоря, погости Ольги і війни Святослава.
Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Князь Ігор"
Додаткова інформація: ВІЩИЙ ОЛЕГ – КНЯЗЬ ЧИ ВОЄВОДА?Складіть пазл: Князь Олег Віщий
Тема: Святослав — «сміливий і чесний лицар-воїн». М.Грушевський про Святослава. Зовнішність і спосіб життя князя, його особисті якості. Військовий талант Святослава: походи на Оку; Волгу, Балкани, їх значення для Київської Русі. Загибель князя Святослава. Святослав — уособлення військової активності Русі 60—70-х рр. X ст.
Завдання:
Перегляньте навчальне відео: Походи Ігоря, погости Ольги і війни Святослава.
Перегляньте навчальне відео: Святослав укладає мир з греками та повертається до Києва. Смерть Святослава
Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Київський князь Кий"
Складіть пазл: Легендарний князь Кий
Тема: Князь Володимир Великий. Володимир — «син рабині». Нещадна боротьба за владу. Володимир і Рогніда. Володимир Святославович — зразковий дружинний князь. Видатний політик і адміністратор. Ініціатор реформ: адміністративної, військової, оборонної, судової, релігійної. Значення прийняття християнству для розвитку Русі. Посилення міжнародного авторитету Русі. «Володимирові бенкети». Начало династичної ідеї. Добрий князь «Красне Сонечко» з народних пісень.
Тема: Ярослав Мудрий — політик, просвітник. Особисті якості й зовнішність Ярослава. Боротьба між братами за владу. Результати боротьби Ярослава із зовнішніми ворогами. «Руська правда» — найдавніша пам'ятка права Київської Русі. Династичні зв'язки. Культосвітня діяльність Ярослава Мудрого. Зростання міжнародного авторитету Русі. Князювання Ярослава — завершення будівництва давньоруської держави.
Тема: Анна Ярославна - королева французька. Життєвий шлях Анни - руської до Анни – королеви. Взаємини між Київською Руссю Францією.
Тема: Великий князь київський Володимир Мономах — політик, воєначальник, письменник, мудра людина. Дитячі роки, захоплення молодого князя. Риси характеру (працьовитість, енергія, розум). Володимир Мономах — захисник рідної землі. Успішна боротьба з половцями та їхніми союзниками. Сильний і мудрий політик, учасник Любецького з'їзду, останній об'єднувач Київської Русі. Статут Мономаха і його значення. «Повчання дітям» — заклик до об'єднання всіх князівських земель перед зовнішнім ворогом. Князювання Володимира — роки миру і спокою. Загадка «шапки Мономаха»
Тема: Данило Галицький — талановитий полководець (відсіч німецької, польської, угорської агресії). Роль Данила Галицького в зміцненні української держави — політична, державна, полководницька діяльність. Людська мудрість. Боротьба за престол. Відносини з монголо-татарами. Династичні шлюби. Князь Галицький — людина незвичайних політичних здібностей. Будівничий міст, фортець, храмів. Данило Галицький — перший український король.
Діячі культури Княжої доби
Тема: Нестор - київський літописець та письменник-агіограф, чернець Києво-Печерського монастиря. Автор Житій святих князів Бориса і Гліба та Феодосія Печерського. Вважається автором «Повісті временних літ».
Тема: Іларіон — «книжний чоловік» Київський церковний діяч і письменник. Перший руський митрополит. Автор «Слова про закон і благодать». Прихильник політичної та культурної самостійності Київської держави. «Людина добра, скромна і учена». Три поширені версії життя Іларіона після смерті Ярослава Мудрого.
Тема: Антоній Печерський — засновник Києво-Печерського монастиря. Дитячі роки. Обрання життєвого шляху. Головне бажання — віддати життя службі Богу. Життя в печерах. Риси характеру (доброта, справедливість, щедрість, працьовитість). Антоній Печерський — патріот, гуманіст.
Тема: Алімпій - православний святий, київський мозаїст, живописець, ювелір та лікар, чернець Києво-Печерського монастиря, перше відоме з літопису ім'я староруського художника, один з авторів Києво-Печерського патерика.
Тема: Авдій – відомий скульптор-різьбяр, архітектор і художник Галицько-Волинського князівства, перший відомий руський зодчий.
Тема: Агапит - чернець Києво-Печерського монастиря, відомий як цілитель тяжких захворювань. Лікував за допомогою зілля, яке сам готував та молитов.
Програма факультативу
«Видатні постаті України»
7 клас
(17 год. – 0,5 год.
на рік)
Видатні постаті часів Київської Русі та
Гальцько-Волинської
держави (ІХ – ХІV століття)
Зміст навчального матеріалу
Вимоги
до загальноосвітньої підготовки учнів
1
Вступ.
Основна мета та завдання
курсу. Загальна характеристика українських земель упродовж ІХ – XІV
століть. Роль особи в історії.
Учні повинні:
-
усвідомлювати
необхідність вивчення курсу, його місце в системі шкільної історичної освіти;
орієнтуватися в перебігу українського історичного процесу упродовж ІХ –
XІV століть.
Київські та
Галицько-Волинські князі
2.
Київський
князь Кий - історична
особа, що дала своє ім'я древній столиці, започаткувала витоки нашої
державності. Кий на сторінках літописів.
Князь
Аскольд - легендарний діяч
Київської держави ІХ століття. Похід на Візантію 860 р., який провістив про
вихід Русі на арену світової політики. Перше хрещення Русі. Загибель
Аскольда. Аскольдова могила.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом
князів Кия та Аскольда.
Учні повинні уміти:
- описувати постать князів Кия та Аскольда,
використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати
події, пов’язані із життєписом князів Кия та Аскольда, визначати їх
хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у
мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом князів Кия та Аскольда;
показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних
історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом князів Кия та
Аскольда; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями,
явищами, пов’язаними із життєписом князів Кия та Аскольда; зіставляти та
порівнювати життєписи князів Кия та Аскольда та історичних постатей
відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості князів Кия
та Аскольда.
3.
«Віщий» Олег. Місце і роль Київської Русі в Європі. Суперечливі свідчення
літописців про походження князя Олега. Особисті якості київського князя.
Зовнішньополітична діяльність: походи на Константинополь, війни зі
скандинавами, уграми, хозарами, північними племенами. Загадкові обставини
смерті Олега. Олег у легендах і художній літературі.
Роль князя Ігоря в становленні Київської держави. Ігор — фактичний засновник
династії Рюриковичів. Роль князя Ігоря у зміцненні Київської Русі,
Візантійські джерела про відносини Візантії й Русі. Походи князя Ігоря на
Візантію і на Кавказ. Особисті якості
Ігоря. Протилежні оцінки особистості Ігоря.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князів Олега та Ігоря.
Учні повинні уміти:
- описувати постать князів Олега та Ігоря,
використовувати історичні джерела для її характеристики; синхронізувати
події, пов’язані із життєписом князів Олега та Ігоря, визначати їх
хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у
мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом князів Олега та Ігоря;
показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних
історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом князів Олега та
Ігоря; установлювати причинно-наслідкові зв’язки
- між
фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом князів Олега та Ігоря;
зіставляти та порівнювати життєписи князів Олега та Ігоря та історичних
постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості князів
Олега та Ігоря.
4.
Княгиня Ольга — «наймудріша
серед усіх людей». Загадки біографії київської княгині. Де і коли хрестилася Ольга.
Значення проведених нею реформ. Зовнішня політика правительки. Два візити
Ольги в Константинополь. Контакти княгині на Заході з Отгоном І. Оцінювання
істориками діяльності княгині Ольги.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом княгині Ольги.
Учні повинні уміти:
- описувати постать княгині Ольги,
використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати
події, пов’язані із життєписом княгині Ольги, визначати їх хронологічну
послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні
поняття і терміни, пов’язані із життєписом княгині Ольги; показувати на карті
та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів,
пов’язаних із життєписом княгині Ольги; установлювати причинно-наслідкові
зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом княгині
Ольги; зіставляти та порівнювати життєписи княгині Ольги та історичних
постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості княгині
Ольги
5.
Святослав — «сміливий і чесний лицар-воїн». М.Грушевський про Святослава.
Зовнішність і спосіб життя князя, його особисті якості. Військовий талант
Святослава: походи на Оку; Волгу, Балкани, їх значення для Київської Русі.
Загибель князя Святослава. Святослав — уособлення військової активності Русі
60—70-х рр. X ст.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князя Святослава.
Учні повинні уміти:
- описувати постать князя Святослава,
використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати
події, пов’язані із життєписом князя Святослава, визначати їх хронологічну
послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні
поняття і терміни, пов’язані із життєписом князя Святослава; показувати на
карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних
об’єктів, пов’язаних із життєписом князя Святослава; установлювати
причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із
життєписом князя Святослава; зіставляти та порівнювати життєписи князя
Святослава та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє
ставлення до особистості князя Святослава
6.
Київський князь Володимир Великий. Володимир — «син рабині». Нещадна
боротьба за владу. Володимир і Рогніда. Володимир Святославович — зразковий
дружинний князь. Видатний політик і адміністратор. Ініціатор реформ:
адміністративної, військової, оборонної, судової, релігійної. Значення
прийняття християнству для розвитку Русі. Посилення міжнародного авторитету
Русі. «Володимирові бенкети». Начало династичної ідеї. Добрий князь «Красне
Сонечко» з народних пісень.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князя Володимира.
Учні повинні уміти:
- описувати постать князя Володимира,
використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати
події, пов’язані із життєписом князя Володимира, визначати їх хронологічну
послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні
поняття і терміни, пов’язані із життєписом князя Володимира; показувати на
карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних
об’єктів, пов’язаних із життєписом князя Володимира; установлювати
причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із
життєписом князя Володимира; зіставляти та порівнювати життєписи князя
Володимира та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє
ставлення до особистості князя Володимира
7.
Ярослав Мудрий — політик, просвітник. Особисті якості й зовнішність Ярослава.
Боротьба між братами за владу. Результати боротьби Ярослава із зовнішніми
ворогами. «Руська правда» — найдавніша пам'ятка права Київської Русі.
Династичні зв'язки. Культосвітня діяльність Ярослава Мудрого. Зростання
міжнародного авторитету Русі. Князювання Ярослава — завершення будівництва
давньоруської держави.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князя Ярослава.
Учні повинні уміти:
- описувати постать князя Ярослава,
використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати
події, пов’язані із життєписом князя Ярослава, визначати їх хронологічну
послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні
поняття і терміни, пов’язані із життєписом князя Ярослава; показувати на
карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних
об’єктів, пов’язаних із життєписом князя Ярослава; установлювати
причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом
князя Ярослава; зіставляти та порівнювати життєписи князя Ярослава та
історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до
особистості князя Ярослава
8.
Анна Ярославна - королева
французька. Життєвий шлях
Анни - руської до Анни – королеви. Взаємини між Київською Руссю Францією.
Учні повинні знати:
- дати подій, визначення понять і термінів, назви
історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом
княгині Анни.
Учні повинні уміти:
- описувати постать княгині Анни, використовувати історичні джерела
для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом
княгині Анни, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від
сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із
життєписом княгині Анни; показувати на карті та встановлювати
взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із
життєписом княгині Анни; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між
фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом княгині Анни; зіставляти
та порівнювати життєписи княгині Анни та історичних постатей відповідного
періоду; висловлювати своє ставлення до особистості княгині Анни
9
Великий князь київський Володимир Мономах — політик,
воєначальник, письменник, мудра людина. Дитячі роки, захоплення молодого князя.
Риси характеру (працьовитість, енергія, розум). Володимир Мономах — захисник
рідної землі. Успішна боротьба з половцями та їхніми союзниками. Сильний і
мудрий політик, учасник Любецького з'їзду, останній об'єднувач Київської
Русі. Статут Мономаха і його значення. «Повчання дітям» — заклик до
об'єднання всіх князівських земель перед зовнішнім ворогом. Князювання
Володимира — роки миру і спокою. Загадка «шапки Мономаха»
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князя Володимира
Мономаха.
Учні повинні уміти:
- описувати постать князя Володимира Мономаха,
використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати
події, пов’язані із життєписом князя Володимира Мономаха, визначати їх
хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у
мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом князя Володимира Мономаха;
показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних
історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом князя Володимира
Мономаха; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями,
явищами, пов’язаними із життєписом князя Володимира Мономаха; зіставляти та
порівнювати життєписи князя Володимира Мономаха та історичних постатей
відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості князя
Володимира Мономаха
10.
Данило Галицький — талановитий полководець
(відсіч німецької, польської, угорської агресії). Роль Данила Галицького в
зміцненні української держави — політична, державна, полководницька
діяльність. Людська мудрість. Боротьба за престол. Відносини з
монголо-татарами. Династичні шлюби. Князь Галицький — людина незвичайних політичних
здібностей. Будівничий міст, фортець, храмів. Данило Галицький — перший
український король.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом короля Данила.
Учні повинні уміти:
- описувати постать короля Данила,
використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати
події, пов’язані із життєписом короля Данила, визначати їх хронологічну
послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні
поняття і терміни, пов’язані із життєписом короля Данила; показувати на карті
та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів,
пов’язаних із життєписом короля Данила; установлювати причинно-наслідкові
зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом короля
Данила; зіставляти та порівнювати життєписи короля Данила та історичних
постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості короля
Данила
11.
Узагальнення знань
по темі 1.
Діячі
культури Княжої доби
12.
Нестор - київський літописець та письменник-агіограф, чернець Києво-Печерського монастиря. Автор Житій
святих князів Бориса і Гліба та Феодосія Печерського. Вважається автором «Повісті временних літ».
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Нестора-літописця.
Учні повинні уміти:
- описувати постать Нестора-літописця,
використовувати історичні джерела для її характеристики; синхронізувати
події, пов’язані із життєписом Нестора-літописця, визначати їх хронологічну
послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні
поняття і терміни, пов’язані із життєписом Нестора-літописця; показувати на
карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних
об’єктів, пов’язаних із життєписом Нестора-літописця; установлювати
причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із
життєписом Нестора-літописця;
зіставляти та порівнювати життєписи Нестора-літописця та історичних
постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості Нестора-літописця
13.
Іларіон — «книжний чоловік»
Київський церковний діяч і письменник. Перший руський митрополит. Автор «Слова
про закон і благодать». Прихильник політичної та культурної самостійності Київської
держави. «Людина добра, скромна і учена». Три поширені версії життя Іларіона
після смерті Ярослава Мудрого.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Іларіона.
Учні повинні уміти:
- описувати постать Іларіона, використовувати
історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із
життєписом Іларіона, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість
від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із
життєписом Іларіона; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення
основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом Іларіона;
установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами,
пов’язаними із життєписом Іларіона; зіставляти та порівнювати життєписи Іларіона
та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до
особистості Іларіона
14.
Антоній Печерський — засновник Києво-Печерського монастиря. Дитячі роки. Обрання життєвого
шляху. Головне бажання — віддати життя службі Богу. Життя в печерах. Риси
характеру (доброта, справедливість, щедрість, працьовитість). Антоній
Печерський — патріот, гуманіст.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Антонія Печерського.
Учні повинні уміти:
- описувати постать Антонія Печерського,
використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події,
пов’язані із життєписом Антонія Печерського, визначати їх хронологічну
послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні
поняття і терміни, пов’язані із життєписом Антонія Печерського; показувати на
карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних
об’єктів, пов’язаних із життєписом Антонія Печерського; установлювати
причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із
життєписом Антонія Печерського; зіставляти та порівнювати життєписи Антонія
Печерського та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє
ставлення до особистості Антонія Печерського
15.
Алімпій - православний святий, київський мозаїст, живописець, ювелір та лікар, чернець Києво-Печерського монастиря, перше
відоме з літопису ім'я староруського художника, один з авторів Києво-Печерського патерика.
Авдій
– відомий
скульптор-різьбяр, архітектор і художник Галицько-Волинського князівства,
перший відомий руський зодчий.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Алімпія та Авдія.
Учні повинні уміти:
описувати постать Алімпія та Авдія, використовувати історичні джерела
для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом Алімпія
та Авдія, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від
сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із
життєписом Алімпія та Авдія; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між
фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом Алімпія та Авдія;
зіставляти та порівнювати життєписи Алімпія та Авдія та історичних постатей
відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості Алімпія та
Авдія
16.
Агапит - чернець Києво-Печерського монастиря, відомий як
цілитель тяжких захворювань. Лікував за допомогою зілля, яке сам готував та
молитов.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних
об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Агапита.
Учні повинні уміти:
- описувати постать Агапита, використовувати
історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із
життєписом Агапита, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від
сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із
життєписом Агапита; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами,
подіями, явищами, пов’язаними із життєписом Агапита; зіставляти та
порівнювати життєписи Агапита та історичних постатей відповідного періоду;
висловлювати своє ставлення до особистостей Агапита.
17.
Узагальнення знань по темі 2.
Немає коментарів:
Дописати коментар