Факультатив


Тема: Вступ. Основна мета та завдання курсу. Загальна характеристика українських земель упродовж ІХ – XІV століть. Роль особи в історії.

Кожне покоління, кожна нація пишається своїми видатними людьми!

Постійною є цікавість учнів до видатних людей минувшини. Це пояснюється не лише привабливістю біографічного матеріалу конкретних осіб, але і тим, що крізь призму їхнього життя можна розкрити усю розмаїтість реальних історичних обставин, краще зрозуміти ті умови, в контексті котрих вони діяли. Окрім того, знайомство школярів з життєписами видатних діячів не тільки розважає, а й змушує задуматись над сутністю влади, величчю, внутрішніми переживаннями, місцем можновладців і простих людей в оточуючому світі, над їхніми обов’язками, ступенем особистої свободи.

Факультатив «Видатні постаті України» допоможе учням краще зрозуміти й усвідомити проблеми української історії впродовж тисячоліття. Як писав М. Грушевський: «Уся надія в нас, вся сила в народі», маючи на увазі українську еліту, яка кермує народом у його визвольних змаганнях за кращу долю. Ознайомившись з думками й помислами тих осіб, які визначали українську політику в різні епохи, учні зможуть краще збагнути й осягнути перебіг історичних подій, причини наших перемог і поразок.

Факультатив «Видатні постаті України» не дає остаточних відповідей, але відкриває шлях для формулювання подальших питань та проведення власних досліджень, стимулює критичне мислення, розвиває навички висловлювання особистих суджень.

Мета курсу – формувати в учнів основи наукового розуміння розвитку історичного процесу та місця, ролі і впливу особистості на його перебіг.

Кожна особа в межах факультативу розкривається через сукупність: 
1) біографічних відомостей на тлі історичного процесу; 
2) уривків із джерел, творів, думок, виступів тощо, які її характеризують; 
3) великої кількості оцінок (часто протилежних) її життя, діяльності та ролі в історії. 
Такий підхід дає учням більше можливостей аналізувати, порівнювати, зіставляти, робити власні висновки.
У пропонованому факультативі представлені біографії загальновідомих постатей України — державних, громадських, культурних, наукових, церковних діячів. Учням пропонується подивитися на історичну постать «із середини» — очима її сучасників, та «ззовні» — очима фахівців, політиків, діячів культури, журналістів нашого часу.
Вибираючи біографії історичних постатей, маємо завжди пам'ятати про об'єктивність критеріїв: у яких конкретно-історичних умовах діяла та чи інша людина, що вона зробила для прогресу суспільства, для утвердження духовних і матеріальних загальнолюдських цінностей.

Київські та Галицько-Волинські князі
08.09.2020
Тема: Київський князь Кий - історична особа, що дала своє ім'я древній столиці, започаткувала витоки нашої державності. Кий на сторінках літописів.

Завдання:

Перегляньте навчальне відео: Три брати Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь.

Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Київський князь Кий"
Складіть пазл: Легендарний князь Кий

15.09.2020

Тема: Князь Аскольд - легендарний діяч Київської держави ІХ століття. Похід на Візантію 860 р., який провістив про вихід Русі на арену світової політики. Перше хрещення Русі. Загибель Аскольда. Аскольдова могила.

Завдання:

Перегляньте навчальне відео: Із грязі в князі: Аскольд, Дір і Олег.

Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Київські князі Аскольд та Дір"

Складіть пазл: Князі Аскольд та Дір
Відгадайте ребуси:



22-29.09.2020

Тема: «Віщий» Олег. Місце і роль Київської Русі в Європі. Суперечливі свідчення літописців про походження князя Олега. Особисті якості київсь­кого князя. Зовнішньополітична діяльність: походи на Константи­нополь, війни зі скандинавами, уграми, хозарами, північними племенами. Загадкові обставини смерті Олега. Олег у легендах і художній літературі.

Завдання:

Перегляньте навчальне відео: Із грязі в князі: Аскольд, Дір і Олег.

Перегляньте навчальну презентацію:"Князь Олег Віщий"

Додаткова інформація: ВІЩИЙ ОЛЕГ – КНЯЗЬ ЧИ ВОЄВОДА?
Складіть пазл: Князь Олег Віщий


06-13.10.2020

Тема: Роль князя Ігоря в становленні Київської держави. Ігор — фактичний засновник династії Рюриковичів. Роль кня­зя Ігоря у зміцненні Київської Русі, Візантійські джерела про відносини Візантії й Русі. Походи князя Ігоря на Візантію і на Кавказ. Особисті якості Ігоря. Протилежні оцінки особистості Ігоря.

Завдання:


Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Князь Ігор"


Складіть пазли: 



Відгадайте ребуси:










Тема: Княгиня Ольга — «наймудріша серед усіх людей». Загадки біографії київської княгині. Де і коли хрестилася Ольга. Значення проведених нею реформ. Зовнішня політика правительки. Два візити Ольги в Константинополь. Контакти княгині на Заході з Отгоном І. Оцінювання істориками діяльності княгині Ольги.

Завдання:


Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Князь Ігор"

Додаткова інформація: ВІЩИЙ ОЛЕГ – КНЯЗЬ ЧИ ВОЄВОДА?
Складіть пазл: Князь Олег Віщий

Тема: Святослав — «сміливий і чесний лицар-воїн». М.Грушевський про Святослава. Зовнішність і спосіб життя князя, його особисті якості. Військовий талант Святослава: походи на Оку; Волгу, Балкани, їх значення для Київської Русі. Загибель князя Святослава. Святослав — уособлення військової активності Русі 60—70-х рр. X ст.

Завдання:



Перегляньте навчальні матеріали за посиланнями: Презентація "Київський князь Кий"

Складіть пазл: Легендарний князь Кий


Тема: Князь Володимир Великий. Володимир — «син рабині». Нещадна боротьба за владу. Володимир і Рогніда. Володимир Святославович — зразковий дружин­ний князь. Видатний політик і адміністратор. Ініціатор реформ: адміністративної, військової, оборонної, судової, релігійної. Значення прийняття християнству для розвитку Русі. Посилен­ня міжнародного авторитету Русі. «Володимирові бенкети». Начало династичної ідеї. Добрий князь «Красне Сонечко» з народних пісень.

Тема: Ярослав Мудрий — політик, просвітник. Особисті якості й зовнішність Ярослава. Боротьба між братами за владу. Результати боротьби Ярослава із зовнішніми ворогами. «Руська правда» — найдавніша пам'ятка права Київської Русі. Династичні зв'язки. Культосвітня діяльність Ярослава Мудрого. Зростання міжнародного авторитету Русі. Князювання Ярослава — за­вершення будівництва давньо­руської держави.

Тема: Анна Ярославна - королева французька. Життєвий шлях Анни - руської до Анни – королеви. Взаємини між Київською Руссю Францією.

Тема: Великий князь київський Володимир Мономах — політик, воєначальник, письменник, мудра людина. Дитячі роки, захоплення моло­дого князя. Риси характеру (праць­овитість, енергія, розум). Володимир Мономах — захисник рідної землі. Успішна боротьба з половцями та їхніми союзниками. Сильний і мудрий політик, учасник Любецького з'їзду, останній об'єднувач Київсь­кої Русі. Статут Мономаха і його значення. «Повчання дітям» — заклик до об'єднання всіх князівських земель перед зовнішнім ворогом. Князювання Володимира — роки миру і спокою. Загадка «шапки Мономаха»

Тема: Данило Галицький — талановитий полководець (відсіч німецької, польської, угорської агресії). Роль Данила Галицького в зміцненні української держави — політична, державна, полководниць­ка діяльність. Людська мудрість. Боротьба за престол. Відносини з монголо-татарами. Династичні шлюби. Князь Галицький — людина незвичайних політичних здібностей. Будівничий міст, фортець, храмів. Данило Галицький — перший український король.


Діячі культури Княжої доби

Тема: Нестор - київський літописець та письменник-агіограф, чернець Києво-Печерського монастиря. Автор Житій святих князів Бориса і Гліба та Феодосія Печерського. Вважається автором «Повісті временних літ».

Тема: Іларіон — «книжний чоловік» Київський церковний діяч і письменник. Перший руський митрополит. Автор «Слова про закон і благодать». Прихильник політичної та культурної самостійності Київсь­кої держави. «Людина добра, скромна і учена». Три поширені версії життя Іларіона після смерті Ярослава Мудрого.

Тема: Антоній Печерський — засновник Києво-Печерського монастиря. Дитячі роки. Обрання життєвого шляху. Головне бажання — віддати життя службі Богу. Життя в печерах. Риси характеру (доброта, справедливість, щедрість, працьовитість). Антоній Печерський — патріот, гуманіст.

Тема: Алімпій - православний святий, київський мозаїст, живописець, ювелір та лікар, чернець Києво-Печерського монастиря, перше відоме з літопису ім'я староруського художника, один з авторів Києво-Печерського патерика.

Тема: Авдій – відомий скульптор-різьбяр, архітектор і художник Галицько-Волинського князівства, перший відомий руський зодчий.

Тема: Агапит - чернець Києво-Печерського монастиря, відомий як цілитель тяжких захворювань. Лікував за допомогою зілля, яке сам готував та молитов.



Програма факультативу
«Видатні постаті України»

7 клас
(17 год. – 0,5 год. на рік)
Видатні  постаті часів Київської Русі та
Гальцько-Волинської держави (ІХ – ХІV століття)

Зміст навчального матеріалу
Вимоги
до загальноосвітньої підготовки учнів
1
Вступ. Основна мета та завдання курсу. Загальна характеристика українських земель упродовж ІХ – XІV століть. Роль особи в історії.
Учні повинні:
-      усвідомлювати необхідність вивчення курсу, його місце в системі шкільної історичної освіти; орієнтуватися в перебігу українського історичного процесу упродовж ІХ – XІV століть.

Київські та Галицько-Волинські князі
2.
Київський князь Кий - історична особа, що дала своє ім'я древній столиці, започаткувала витоки нашої державності. Кий на сторінках літописів.

Князь Аскольд - легендарний діяч Київської держави ІХ століття. Похід на Візантію 860 р., який провістив про вихід Русі на арену світової політики. Перше хрещення Русі. Загибель Аскольда. Аскольдова могила.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом
князів Кия та Аскольда.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать князів Кия та Аскольда, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом князів Кия та Аскольда, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом князів Кия та Аскольда; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом князів Кия та Аскольда; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом князів Кия та Аскольда; зіставляти та порівнювати життєписи князів Кия та Аскольда та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості князів Кия та Аскольда.
3.
«Віщий» Олег. Місце і роль Київської Русі в Європі. Суперечливі свідчення літописців про походження князя Олега. Особисті якості київсь­кого князя. Зовнішньополітична діяльність: походи на Константи­нополь, війни зі скандинавами, уграми, хозарами, північними племенами. Загадкові обставини смерті Олега. Олег у легендах і художній літературі.

Роль князя Ігоря в становленні Київської держави. Ігор — фактичний засновник династії Рюриковичів. Роль кня­зя Ігоря у зміцненні Київської Русі, Візантійські джерела про відносини Візантії й Русі. Походи князя Ігоря на Візантію і  на Кавказ. Особисті якості Ігоря. Протилежні оцінки особистості Ігоря.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князів Олега та Ігоря.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать князів Олега та Ігоря, використовувати історичні джерела для її характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом князів Олега та Ігоря, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом князів Олега та Ігоря; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом князів Олега та Ігоря; установлювати причинно-наслідкові зв’язки
-       між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом князів Олега та Ігоря; зіставляти та порівнювати життєписи князів Олега та Ігоря та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості князів Олега та Ігоря.
4.
Княгиня Ольга — «наймудріша  серед усіх людей». Загадки біографії київської княгині. Де і коли хрестилася Ольга. Значення проведених нею реформ. Зовнішня політика правительки. Два візити Ольги в Константинополь. Контакти княгині на Заході з Отгоном І. Оцінювання істориками діяльності княгині Ольги.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом княгині Ольги.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать княгині Ольги, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом княгині Ольги, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом княгині Ольги; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом княгині Ольги; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом княгині Ольги; зіставляти та порівнювати життєписи княгині Ольги та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості княгині Ольги
5.
Святослав — «сміливий і чесний лицар-воїн». М.Грушевський про Святослава. Зовнішність і спосіб життя князя, його особисті якості. Військовий талант Святослава: походи на Оку; Волгу, Балкани, їх значення для Київської Русі. Загибель князя Святослава. Святослав — уособлення військової активності Русі 60—70-х рр. X ст.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князя Святослава.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать князя Святослава, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом князя Святослава, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом князя Святослава; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом князя Святослава; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом князя Святослава; зіставляти та порівнювати життєписи князя Святослава та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості князя Святослава
6.
Київський князь Володимир Великий. Володимир — «син рабині». Нещадна боротьба за владу. Володимир і Рогніда. Володимир Святославович — зразковий дружин­ний князь. Видатний політик і адміністратор. Ініціатор реформ: адміністративної, військової, оборонної, судової, релігійної. Значення прийняття християнству для розвитку Русі. Посилен­ня міжнародного авторитету Русі. «Володимирові бенкети». Начало династичної ідеї. Добрий князь «Красне Сонечко» з народних пісень.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князя Володимира.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать князя Володимира, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом князя Володимира, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом князя Володимира; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом князя Володимира; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом князя Володимира; зіставляти та порівнювати життєписи князя Володимира та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості князя Володимира
7.
Ярослав Мудрий — політик, просвітник. Особисті якості й зовнішність Ярослава. Боротьба між братами за владу. Результати боротьби Ярослава із зовнішніми ворогами. «Руська правда» — найдавніша пам'ятка права Київської Русі. Династичні зв'язки. Культосвітня діяльність Ярослава Мудрого. Зростання міжнародного авторитету Русі. Князювання Ярослава — за­вершення будівництва давньо­руської держави.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князя Ярослава.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать князя Ярослава, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом князя Ярослава, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом князя Ярослава; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом князя Ярослава; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом князя Ярослава; зіставляти та порівнювати життєписи князя Ярослава та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості князя Ярослава
8.
Анна Ярославна - королева французька. Життєвий шлях Анни - руської до Анни – королеви. Взаємини між Київською Руссю  Францією.
Учні повинні знати:
- дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом княгині Анни.
Учні повинні уміти:
- описувати постать княгині Анни, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом княгині Анни, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом княгині Анни; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом княгині Анни; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом княгині Анни; зіставляти та порівнювати життєписи княгині Анни та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості княгині Анни
9
Великий князь київський Володимир Мономах — політик, воєначальник, письменник, мудра людина. Дитячі роки, захоплення моло­дого князя. Риси характеру (праць­овитість, енергія, розум). Володимир Мономах — захисник рідної землі. Успішна боротьба з половцями та їхніми союзниками. Сильний і мудрий політик, учасник Любецького з'їзду, останній об'єднувач Київсь­кої Русі. Статут Мономаха і його значення. «Повчання дітям» — заклик до об'єднання всіх князівських земель перед зовнішнім ворогом. Князювання Володимира — роки миру і спокою. Загадка «шапки Мономаха»
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом князя Володимира Мономаха.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать князя Володимира Мономаха, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом князя Володимира Мономаха, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом князя Володимира Мономаха; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом князя Володимира Мономаха; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом князя Володимира Мономаха; зіставляти та порівнювати життєписи князя Володимира Мономаха та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості князя Володимира Мономаха
10.
Данило Галицький — талановитий полководець (відсіч німецької, польської, угорської агресії). Роль Данила Галицького в зміцненні української держави — політична, державна, полководниць­ка діяльність. Людська мудрість. Боротьба за престол. Відносини з монголо-татарами. Династичні шлюби. Князь  Галицький — людина незвичайних політичних здібностей. Будівничий міст, фортець, храмів. Данило Галицький — перший український король.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом короля Данила.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать короля Данила, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом короля Данила, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом короля Данила; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом короля Данила; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом короля Данила; зіставляти та порівнювати життєписи короля Данила та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості короля Данила
11.
Узагальнення знань по темі 1.


Діячі культури Княжої доби

12.
Нестор - київський літописець та письменник-агіограф, чернець Києво-Печерського монастиря. Автор Житій святих князів Бориса і Гліба та Феодосія Печерського. Вважається автором «Повісті временних літ».
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Нестора-літописця.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать Нестора-літописця, використовувати історичні джерела для її характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом Нестора-літописця, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом Нестора-літописця; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом Нестора-літописця; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом Нестора-літописця;  зіставляти та порівнювати життєписи Нестора-літописця та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості Нестора-літописця
13.
Іларіон — «книжний чоловік» Київський церковний діяч і письменник. Перший руський митрополит. Автор «Слова про закон і благодать». Прихильник політичної та культурної самостійності Київсь­кої держави. «Людина добра, скромна і учена». Три поширені версії життя Іларіона після смерті Ярослава Мудрого.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Іларіона.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать Іларіона, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом Іларіона, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом Іларіона; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом Іларіона; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом Іларіона; зіставляти та порівнювати життєписи Іларіона та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості Іларіона
14.
Антоній Печерський — засновник Києво-Печерського монастиря. Дитячі роки. Обрання життєвого шляху. Головне бажання — віддати життя службі Богу. Життя в печерах. Риси характеру (доброта, справедливість, щедрість, працьовитість). Антоній Печерський — патріот, гуманіст.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Антонія Печерського.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать Антонія Печерського, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом Антонія Печерського, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом Антонія Печерського; показувати на карті та встановлювати взаєморозміщення основних історико-географічних об’єктів, пов’язаних із життєписом Антонія Печерського; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом Антонія Печерського; зіставляти та порівнювати життєписи Антонія Печерського та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості Антонія Печерського
15.
Алімпій - православний святий, київський мозаїст, живописець, ювелір та лікар, чернець Києво-Печерського монастиря, перше відоме з літопису ім'я староруського художника, один з авторів Києво-Печерського патерика.

Авдій – відомий скульптор-різьбяр, архітектор і художник Галицько-Волинського князівства, перший відомий руський зодчий.  
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Алімпія та Авдія.
Учні повинні уміти:
описувати постать Алімпія та Авдія, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом Алімпія та Авдія, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом Алімпія та Авдія; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом Алімпія та Авдія; зіставляти та порівнювати життєписи Алімпія та Авдія та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистості Алімпія та Авдія
16.
Агапит - чернець Києво-Печерського монастиря, відомий як цілитель тяжких захворювань. Лікував за допомогою зілля, яке сам готував та молитов.
Учні повинні знати:
дати подій, визначення понять і термінів, назви історико-географічних об’єктів, історичних джерел, пов’язаних із життєписом Агапита.
Учні повинні уміти:
-      описувати постать Агапита, використовувати історичні джерела для його характеристики; синхронізувати події, пов’язані із життєписом Агапита, визначати їх хронологічну послідовність, віддаленість від сьогодення; використовувати у мовленні поняття і терміни, пов’язані із життєписом Агапита; установлювати причинно-наслідкові зв’язки між фактами, подіями, явищами, пов’язаними із життєписом Агапита; зіставляти та порівнювати життєписи Агапита та історичних постатей відповідного періоду; висловлювати своє ставлення до особистостей Агапита.
17.
Узагальнення знань по темі 2.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Факультатив МГП

21-28 вересня  2022 Тема уроку: Права людини і збройний конфлікт.  Права людини як цінність.  Невідчужувані права людини. Основне питання: Щ...